La primavera s’associa a depuració i neteja. En realitat, es tracta principalment de descongestionar les funcions hepàtiques (fetge, vesícula biliar i tendons); d’aquí la importància no només de desintoxicar sinó d’estirar el cos. Hi ha una forma intel·ligent de depurar sense arrasar, segura i duradora que, a més, ens porta a un estil de vida sostenible en el qual, amb petits ajustos, ens podrem adaptar als canvis tant climàtics com a qualsevol imprevist que ens sorgeixi. Un dels ingredients estrella de la primavera i que ajuda a complir aquest objectiu són els espàrrecs verds. Destaquen pel seu contingut en potassi i en fòsfor, que afavoreixen el cicle de les vies urinàries, així com fibra estimulant del procés digestiu. L’espàrrec és, a més, una bona font de glutatió, un compost desintoxicant que ajuda a descompondre les substàncies cancerígenes i a protegir les cèl·lules dels radicals lliures.

Els ous de guatlla

Malgrat que són molt petits, el seu valor nutricional és de tres a quatre vegades més gran que el dels ous de gallina. Els ous de guatlla contenen un 13% de proteïnes en comparació amb el 11% dels ous de gallina. A més, proporcionen cinc vegades més ferro i potassi. Alguns dels beneficis més importants dels ous de guatlla inclouen la seva capacitat per reforçar el sistema immune, augmentar els nivells d’energia, estimular el creixement i la reparació cel·lular, reduir la pressió arterial o alleujar al·lèrgies. A més, combaten de forma natural els trastorns del tracte digestiu, com les úlceres d’estómac. Destaquen en vitamina B2 o riboflavina, beneficiosa per mantenir una bona salut ocular i de la pell i en vitamina B5 o àcid pantotènic, útil per combatre l’estrès i les migranyes i regular l’excés de colesterol.

Les olives

M’encanten les olives, verdes o negres, amb pinyol o sense, farcides o amanides. La meva àvia em va acostumar a menjar-ne algunes abans dels àpats, soles o amb una mica d’oli, all i julivert. Per això, tot el que tingui olives m’encanta i sempre tinc a la nevera olivada o pasta d’olives, principalment a l’estiu o quan convido gent a casa. L’olivada o tapenade és un paté d’olives típic de la Mediterrània; es pot fer amb olives negres o verdes. L’ingredient principal és l’oliva, de manera que conté totes les propietats d’aquest fruit carnós, ric en àcids grassos poliinsaturats (greixos beneficioses), fibra, vitamina E i A. Algunes receptes inclouen all, romaní, anxoves i tàperes, com la francesa, i orenga, com la italiana, per augmentar el gust de la mescla, però de per si, ja és prou gustosa i es val per si mateixa en solitari.

Recordeu que els ingredients de la dieta mediterrània són una herència cultural molt valuosa que representen molt més que una simple pauta nutricional, rica i saludable. És tot un estil de vida equilibrat que comporta receptes, formes de cuinar, celebracions, costums; ens ve de gust menjar fora, reunir-nos amb els amics, preparar les revetlles, les vacances. És el moment de sortir fora i de treure el millor de nosaltres mateixos. Aquesta primavera incloeu sempre en els àpats una bona quantitat d’amanides; és època d’abundància en brots i fulles verdes plens de clorofil·la reparadora, però recordeu que la salut té a veure amb la capacitat que tenim per eliminar excessos, més que amb el que mengem.

La recepta

Ingredients

  • Espàrrecs verds
  • Ous de guatlla
  • Paté d’olives negres
  • Oli d’oliva verge extra bio
  • Fulles d’alfàbrega
  • Tomàquets xerri
  • Cogombre
  • Brots de fulles verdes
  • Sal marina

Preparació

  1. Coeu els ous de guatlla en aigua abundant durant 4 minuts. Refredeu per tallar la cocció, peleu i reserveu. Per preparar els espàrrecs, talleu amb les mans els extrems més durs (es poden aprofitar per al brou); amb un pelador retireu la pell del tronc menys les puntes i salteu-los en una paella fins a daurar-los. Prepareu la salsa afegint una mica d’oli d’oliva al paté d’olives i una mica alfàbrega picada.
  2. Per muntar l’amanida, poseu una base de fulles verdes, cogombre i tomàquets xerri i afegiu-hi els espàrrecs i els ous de guatlla; amaniu al gust amb la salsa d’olivada.

Que en gaudiu,

Molta salut!

Cristina Arroyo

Cristina Arroyo
Tècnica en dietètica i nutrició, naturòpata, assessora nutricional i cuinera saludable