Quan arriba la tardor i comença el fred, arriba també el moment de les carxofes, unes hortalisses saboroses, amb moltes possibilitats a la cuina i, per descomptat, amb moltes propietats saludables per al nostre organisme. Colesterol? Problemes de fetge? De cor? Àcid úric? La carxofa us ajudarà.

Carxofa-Fotolia11

La carxofa és originària de la costa mediterrània, de Sicília o Egipte. Aquí ens interessa parlar de les propietats nutricionals dels aliments, però la carxofa té un història curiosa a la mitologia i paga la pena aturar-nos-hi un moment. El déu Júpiter es va enamorar de Cynara, una noia rossa i molt bella que el va rebutjar. Júpiter, que tenia un caràcter que déu n’hi do, la va transformar en Cynara scolymus, que és el nom científic de la carxofa. Així que,  si un déu us va darrere, penseu-vos-ho dues vegades abans de rebutjar-lo.

Les principals propietats nutricionals de la carxofa

Com que la carxofa conté molt poques calories i té propietats diürètiques es fa servir molt en dietes per aprimar. Segurament recordareu la famosa dieta de la carxofa, que van posar de moda celebritats espanyoles de baixa estofa. No cal dir que no en feu cas, oi?

A banda, la carxofa conté:

  • Vitamines del grup B en concret niacina (B3), riboflavina(B2),tiamina (B1) i B6.
  • Vitamina A.
  • Rica en ferro, calci, fòsfor,  magnesi, potassi i sodi
  • Conté unes quantes proteïnes i també hidrats de carboni i mucílags (fibra soluble).
  • Resulta especialment interessant pels àcids que conté, com el cafeoilquínic i el dicafeoilquínic, el cafeic, l’oleic, el linoleic i el pantotènic.
  • També aporta flavonoides.

Els principals efectes de la carxofa sobre l'organisme

La carxofa és bona per als problemes digestius i metabòlics, gràcies a la fibra soluble que aporta. Així, és depurativa, regula el trànsit intestinal i enforteix el sistema immunològic. També és bona per les cefalees (mal de cap) i per controlar el colesterol, pels mucílags i també pels flavonoides, que a banda són antioxidants i estimulen el cor.

Protegeix el fetge i contribueix a la seva recuperació en casos de malalties hepàtiques. Afavoreix la funció biliar gràcies als àcids cafeic, oleic i linoleic i l’àcid cafeoilquínic estimula producció de bilis. Per aquesta raó, els que tinguin pedres a la vesícula se n’haurien d’estar de menjar carxofes.

Aquests àcids, juntament amb la fibra, també són responsables de la reducció del colesterol, i disminueixen la pressió arterial i prevenen l’arteriosclerosi. La carxofa també redueix el nivell de sucre a la sang.

Atenció mares lactants: la carxofa disminueix la producció de llet.

Escull sempre de temporada

Sempre insistim en la necessitat de menjar productes de temporada, perquè la natura ens proveeix de tot allò que necessitem en cada estació i perquè quan les verdures es conreen i es recol·lecten seguint el seu cicle vital, les seves propietats saludables es multipliquen.

A més, des del punt de vista de les seves qualitats energètiques és quan estan millor. És important canviar el xip: viureu més en harmonia amb el vostre entorn.

Tria i guarda correctament la carxofa

Es planten a l’abril i al maig i se solen recollir a finals de la tardor, perquè no toleren bé el fred intens. Escolliu les carxofes més pesades, tancades i amb les fulles molt juntes: són les més tendres.

Per conservar-les, el millor és posar-les a la nevera dins d'un recipient hermètic o una bossa de plàstic, però es fan malbé força ràpid així que no les hi deixeu més de cinc o sis dies .

S’oxiden molt ràpidament, com deveu haver comprovat quan les talleu, perquè es tornen negres. Per evitar això hi ha diversos trucs, com ara submergir-les en aigua amb llimona o julivert.

Les millors receptes amb carxofa

A continuació, us presentem una gran varietat de receptes del web Etselquemenges per gaudir de les carxofes en totes les seves possibilitats:

Montse Reus
Montse Reus

Dietista i Ambientòloga

  @montsevolutiva   @montsereusdietista