Estem arribant al final de temporada de diversos vegetals i fruites. Entre d’altres, i per desgràcia per a molts, hi ha la tan preuada carxofa. Per això avui us ensenyem a allargar la vida d’aquest valuós aliment i a aprofitar-la més.

Anys enrere, la carxofa va esdevenir una de les hortalisses més preuades en les dietes d’aprimament gràcies a la seva reduïda quantitat de calories i gran efecte diürètic. Arran d’això, van sorgir diverses dietes de moda que es basaven en el consum de caldos de carxofa per augmentar la diüresi, disminuir i controlar la gana gràcies a les seves fibres vegetals i, en conseqüència, perdre pes. No obstant això, no hem d’oblidar altres de les seves moltes propietats que han passat desapercebudes i que ens ajuden en casos de problemes més greus.

Quines propietats té la carxofa?

La carxofa és una verdura que conté hidrats de carboni, proteïnes i moltes vitamines i minerals, com, per exemple, la vitamina A, la vitamina B (en concret la B3, B2, B1 i B6) i minerals com el magnesi, sodi, potassi, ferro, calci i fòsfor.

Cal recalcar que és de molta ajuda en cas de malaltia hepàtica, obesitat o diabetis. Aquesta verdura conté cinarina, un principi actiu amarg amb propietats atribuïdes per a la depuració i protecció hepàtica. Ajuda a digerir els greixos i té efecte colerètic, cosa que estimula la producció de la bilis i facilita l’expulsió dels greixos a través d’aquestes. És important beneficiar-se d’aquest principi sobretot a la primavera, època en què, segons la medicina xinesa, és bo fer una depuració hepàtica per combatre l’astènia primaveral i les al·lèrgies. D’altra banda, la carxofa també és bona en cas de restrenyiment i per ajudar a baixar el sucre en sang, millorar la flora intestinal i prevenir o combatre la diabetis; a més, ens permet controlar l’absorció hidrats de carboni i reduir l’índex glucèmic. Conté potassi de forma natural i, per això, també és un bon remei diürètic (favorable per a l’àcid úric, artritis o la gota, entre d’altres patologies).

Com la podem consumir?

La carxofa és un aliment molt versàtil i podem fer-la servir en receptes molt variades.

Podem cuinar-la al vapor, al forn, es pot bullir, fregir, preparar infusions i brous o afegir-la a guisats, arrossos, sopes, potatges o truites, entre altres opcions.

Carxofa

No obstant això, ara que la calor poc a poc comença a arribar i que comencem a preparar menús refrescants, una bona manera, i per a molts segur que nova, de poder gaudir de totes les propietats d’aquesta magnífica verdura és a forma de batut o crema freda i refrescant.

Per poder fer una crema cal disposar d’una base de brou de carxofa i després batre’l amb la resta d’ingredients fins a aconseguir la textura desitjada. De vegades, pot resultar molt molest haver de preparar els caldos, ja que requereixen de molt de temps de cocció. Per això, podem optar pels d’alguna marca de confiança. En el meu cas, per als dies que tinc més pressa, faig servir el preparat d’Aneto, que inclou només ingredients frescos, naturals i de producció ecològica. En aquest cas porta aliments que reforcen les propietats beneficioses de la carxofa, com la ceba, els espàrrecs verds, el fonoll, el gingebre, la menta fresca, o l’api, que també ajuda a netejar l’organisme. A més, també hi ha greixos saludables gràcies a l’oli d’oliva verge extra. Un altre dels aspectes positius d’aquest caldo és que no conté sal afegida, l’única sal que té és la que procedeix de les verdures que fan servir per preparar-lo. Això ens permet ajustar el sodi al nostre gust un cop fem el batut.

És bo consumir aliments baixos en sal?

La sal ens ajuda a equilibrar els líquids en el cos, a transmetre els impulsos nerviosos, regular el ritme cardíac o prevenir rampes musculars, entre altres beneficis. No obstant això, l’excés també ens pot comportar problemes greus.

Tot i no ser-ne conscients, la majoria de nosaltres consumim gairebé el doble de la quantitat recomanada de sal diàriament (10 g en lloc dels 5 g estipulats per l’OMS). De fet, aquesta xifra es pot veure incrementada quan prenem plats preparats o aliments ultraprocessats, ja que solen contenir grans quantitats en forma privada, cosa que els converteix en productes més addictius i saborosos. El problema més greu que pot causar un excés de sal és una pressió arterial elevada, i, en conseqüència, retenció de líquids, que pot comportar problemes greus cerebrals, cardíacs i renals, entre d’altres.

Per això, és important prendre consciència i calcular, més o menys, el consum de sal al llarg del dia. Al principi pot resultar complicat reduir-la. Una bona idea per donar més sabor als plats i que no ens semblin insípids, és afegir-hi espècies i herbes aromàtiques. El paladar a poc a poc s’hi acostumarà i notarem els beneficis al cos.

Dieta vegetal, hipocalòrica i hiposòdica

Com ja he esmentat, és molt important ajudar el fetge i l’organisme en general a depurar-se i regenerar-se. Una bona època de l’any és la primavera, encara que això no implica que la resta de l’any puguem dedicar-nos a menjar aliments poc recomanables a tort i a dret sense cap tipus de control. Per aquesta raó, és molt important disminuir el consum de proteïna animal i lactis, deixar de banda els fregits o formes de cuinar excessivament greixoses, oblidar-nos del tot dels ultraprocessats ​​(amb molta sal) i sucres i basar l’alimentació en vegetals (sobre tot els amargs, ja que augmentaran la depuració hepàtica) i aliments de qualitat.

La recepta: Smoothie de carxofa, cogombre i gingebre

Per als més atrevits, us deixem una recepta ideal per a aquests dies en què el sol ja comença a brillar amb força. Un smoothie ben fresc de carxofa, cogombre i gingebre baix en sal que, de ben segur, us sorprendrà. Una manera fàcil, ràpida i deliciosa d’aprofitar tots els beneficis d’aquesta verdura i de treure rendiment de la seva versatilitat:

Ingredients

  • 1 L de brou de carxofa
  • ½ llimona espremuda
  • 2 cogombres
  • 8 g de gingebre
  • Menta

Elaboració

  1. Talleu el cogombre i el gingebre en porcions petites.
  2. Poseu els ingredients, incloses les fulles de menta, en una liquadora, afegiu-hi el suc de llimona i el brou de carxofa i barregeu fins a obtenir un suc suau.
  3. Poseu algunes peces de fruita en la presentació i serviu fred. Espessiu el batut afegint-hi 2 cullerades de farina d’ametlles o qualsevol fruit sec (opcional). Si no teniu liquadora, tritureu-ho amb una batedora de mà.
  4. Que en gaudiu!
Glenn Cots
Glenn Cots

Dietista, graduada en publicitat i relacions públiques i divulgadora de nutrició i receptes saludables a glenncots.com

    @glenncots