Són unes fruites de temporada que tothom coneix, sobretot pel seu contingut en vitamina C. Avui descobrirem que, a més de la polpa, també en podem aprofitar les virtuts de la pell.

Les mandarines són una fruita d’hivern, però a causa del seu efecte refrescant no convé abusar-ne sobretot si som persones amb signes de fred (fredoliques, amb fred a les mans, amb la llengua blanquinosa, amb tendència a tenir diarrees, etc.) o estem refredats. En canvi, tothom es pot beneficiar dels efectes relaxants i escalfadors d’infusionar-ne la pell seca.

Propietats nutricionals

Les mandarines contenen vitamina C, una mica menys que les taronges, però encara en quantitats apreciables. Així, una taronja conté 50 mg de vitamina C per cada 100 g d’aliment, mentre que la mandarina en conté 30. Perquè us en feu una idea: un dels aliments comuns amb més vitamina C són les móres (210 mg), però no són de temporada d’hivern; també en tenen quantitats apreciables el bròquil (115 mg) i la col (90 mg), que sí que trobem a l’hivern i, a més, ens escalfen bastant l’organisme.

Però, quanta vitamina C necessitem? Doncs la quantitat oscil·la entre els 60 i el 70 mg/dia. Aquestes necessitats augmenten durant l’embaràs, la lactància i situacions d’estrès, d’addició al tabac o a l’alcohol i quan es prenen alguns tipus de medicaments (aspirines, antibiòtics, cortisona, tranquil·litzants o píndoles anticonceptives). Finalment, també augmenten les necessitats de vitamina C si es té una malaltia infecciosa (refredat, grip, infeccions d’orina, d’orella, etc.).

La vitamina C és una vitamina hidrosoluble, això vol dir que s’elimina fàcilment per l’orina i que s’ha de prendre diàriament amb el menjar, ja que no s’emmagatzema a l’organisme.

Sempre que mengem mandarines val més prendre’n la polpa sencera, és a dir, no només el suc, ja que així aprofitem els efectes reguladors intestinals de la fibra, i l’acció acidificant en l’organisme serà menys severa.

Efectes sobre l'organisme

Us sorprendrà saber que les investigacions sobre l’acció de la vitamina C en la prevenció dels refredats no són concloents.. Però, llavors, per a què serveix la vitamina C?, us preguntareu. Les vitamines, en general, són unes substàncies indispensables per a la vida que l’organisme no pot fabricar i que, per tant, s’han de prendre principalment amb l’alimentació. La vitamina C, per exemple, intervé  en múltiples reaccions metabòliques, actua com a antioxidant i ajuda a absorbir el ferro de la dieta.

La pell dels cítrics, la que normalment llencem a les escombraries, és molt valuosa. A més de ser relaxant i calmant, és rica en antioxidants flavonoides, entre els quals destaca l’hesperidina, que protegeix la salut de les artèries. Els flavonoides són uns pigments naturals que podem trobar en algunes plantes. De la mateixa manera que ajuden les plantes a protegir-se de les radiacions solars evitant-ne l’oxidació, també ens poden ajudar a enfortir i a rejovenir els teixits de l’organisme. A més, milloren la resistència i la permeabilitat dels vasos sanguinis, i alguns poden actuar com a antitrombòtics, antiinflamatoris i protectors del fetge. La major part dels flavonoides són a la pell i a les capes més externes de les fruites i verdures, les zones més exposades a la llum.

En la medicina tradicional xinesa, la pell de la mandarina s’utilitza per eliminar la humitat quan la persona presenta símptomes de fred, per exemple en casos d’edema o inflor als peus, turmells i cames. També ajuda a expulsar la sorreta dels ronyons.

La pell fresca i ratllada finament és un bon acompanyament per a amanides, vinagretes i cremes de verdures.

Canvis vitals

Els sucres naturals continguts en les mandarines i les seves propietats refrescants les poden convertir en un molt bon substitut natural i saludable dels aliments malsans que contenen edulcorants químics i refinats (els refrescos, la brioixeria, etc.).

Les mandarines són un aliment de naturalesa tèrmica refredadora; això vol dir que ens ajuden a regenerar els fluids de l’organisme, a refrescar i a hidratar les persones que fàcilment perden líquids per calor, se senten seques i en excés caloroses sobretot a causa de processos patològics, o bé que fan una activitat física intensa o estan exposades a temperatures elevades. També poden ajudar a  fer baixar la febre alta.

Per contra, aquesta acció refrescant de les mandarines no és recomanable per a les persones que tenen símptomes de fred (fredoliques, amb fred a les mans, amb la llengua blanquinosa, amb tendència a tenir diarrees, etc.) o quan estem refredats sense febre. En aquests casos, no convé menjar-ne cap, o com a màxim una o dues al dia. En canvi, sí que ens pot beneficiar la infusió de la pell, que expliquem a la recepta.

En general és important consumir sempre fruita que hagi madurat a l’arbre. Aquest fet s’ha comprovat en particular per als cítrics (Pitchford, Sanando con alimentos integrales): en els cultius industrials de cítrics la fruita la cullen diverses setmanes abans que maduri, i en aquest cas no tenen els mateixos beneficis saludables que les varietats que ho han fet al sol; a més, en alguns casos, poden contenir substàncies massa àcides per a l’organisme.

Com es cuina

A l’hora de menjar mandarines és important recordar el que ja es va mencionar en aquest article dedicat a la fruita i els infants . No s’ha de barrejar la ingesta de fruites àcides i dolces. Sí, ens sap greu, però ha arribat l’hora de dir adéu a les macedònies. No és una bona idea menjar alhora aquests dos tipus de fruites perquè no es paeixen bé.

Un altre principi que hem de tenir en compte és menjar les mandarines entre hores i no com a postres. Tenint en compte que la fruita surt de l’estómac després d’un període de temps de 20 a 40 minuts, és important no menjar-ne amb altres aliments, perquè poden produir-se fermentacions, inflor i fins i tot diarrees (Moritz, Los secretos eternos de la salut). El millor moment per menjar fruita és a mig matí o a mitja tarda.

Cultiu proper i ecològic: pregunteu sempre la procedència de la fruita i el temps que fa que l’han collit, hi teniu dret. Opteu sempre per fruita fresca propera i que hagi madurat a l’arbre, i idealment que sigui de cultiu ecològic, especialment si en voleu aprofitar la pell. Aprofiteu que ara és temporada de les Clementines del Delta de l’Ebre.

Receptes bàsiques

Infusió de pell de mandarina (recepta extreta del llibre Tratamientos naturales al alcance de todos, d’Olga Cuevas i Lucía Redondo).

Aquesta recepta, a més d’aprofitar els beneficis de la pell de la mandarina que acabem d’explicar (efectes antioxidants, ajuda per expulsar sorreta dels ronyons, etc.) té una naturalesa tèbia, de manera que ens ajuda a escalfar-nos a l’hivern i és molt relaxant, ideal per abans d’anar a dormir.

Per tant, quan mengeu mandarines ecològiques no en llenceu la pell. S’han de pelar de manera que quedi una espiral contínua. S’asseca en una corda com si fos una peça de roba i una vegada seca, es pot tallar a trossets i guardar en un pot de vidre. Per preparar la infusió es posa a bullir un vas d’aigua i s’hi afegeix una cullerada sopera de pells trossejades. Es cou durant 5 minuts i es deixa reposar 10 minuts més. Preneu una tassa d’infusió i, si ho voleu, la podeu endolcir amb una mica de mel.

És molt important que quan fem servir la pell de les mandarines siguin de cultiu ecològic, de manera que ens evitem ingerir les substàncies químiques que normalment s’afegeixen a les de cultiu convencional per protegir la fruita i millorar-ne la conservació.

Resum

En resum, les mandarines són una fruita molt refrescant que convé prendre amb moderació si tenim símptomes de fredLa seva pell, en canvi, ens escalfa i ens proporciona un efecte relaxant.

Montse Reus

Montse Reus
Dietista i Ambientòloga