La col és una planta que consumien els celtes, els grecs i els romans per les seves propietats medicinals. En concret, es feia servir com a remei per a transtorns intestinals o pulmonars i, sobretot, per incrementar la producció de llet en les dones que donen pit.

El cert és que la col, com totes les crucíferes, té unes propietats excepcionals. Aprofiteu, que ara n’és l’època!

Les principals propietats de la col

La col és una verdura rodona que conté molt nutrients essencials per al nostre organisme. D’entrada, és rica en:

  • Alanina, que intervé en la producció d’anticossos;
  • Arginina, que repara els teixits i construeix el múscul;
  • Vitamina C –més que les taronges—;
  • Cistina, que estimula el funcionament hormonal;
  • Àcid fòlic, que les embarassades coneixeran bé perquè és essencial per al desenvolupament del fetus.
  • Àcid glutamínic, que millora les condiciones mentals, prevé l’esquizofrènia i vitalitza l’organisme.
  • Leucina, essencial per al creixement infantil;
  • Niacina, que intervé en el metabolisme dels greixos, prevé la hipertensió i redueix el colesterol;
  • Tirosina, essencial per al cervell i contra la depressió, el bon funcionament de la glàndula pituitaria i de la tiroides.

Una curiositat, que recull Paul Pitchford a Healing with whole foods: les fulles externes de la col presenten una concentració important de vitamina E i contenen més calci que les fulles internes.

A banda de calci, la col també aporta brom, alumini, bari, fluor , magnesi, fòsfor i sofre.

Els 5 principals beneficis per a la salut de la col

  • 1. Prevé la aparició de càncers

Molts estudis defensen que la col i les seves diferents variants ajuden a combatre diferents tipus de càncers: de còlon, d’esòfag, de mama o de laringe. Sigui com sigui, els seus beneficis per a millorar la salut són inqüestionables.

  • 2. Gran diürètic 

La col és un bon diürètic. Com que ajuda a eliminar els líquid acumulats en els cos, pot resultar eficaç per tractar la diabetis, l’obessitat, l’àcid úric i les malalties del cor relacionades amb la retenció de líquids. També és útil en malalties com l’artritis o la reuma.

  • 3. Millora la salut digestiva

És ideal per combatre úlceres pel seu elevat contingut en glutamina, que el converteix en un excel·lent antiàcid natural. També combat les inflamacions i les infeccions intestinals a causa de la seva capacitat per reparar teixits, per les seves propietats antiinflamatòries i antiàcides i els seu elevat contingut en vitamina C.

  • 4. Adequat en cas d'hipertiroidisme

Si patiu hipertiroidisme també és una bona idea incrementar el consum de col, perquè conté ácid cafeic i àcid colorogènic.

  • 5. Cuida la salut pulmonar

També és útil per alleujar les afeccions dels bronquis.

Amanida detox de col xinesa amb cruixent dukkah per Cristina Arroyo.

Contraindicacions en el consum de col

Com veieu, les propietats de la col conviden a consumir-la regularment, però si patiu problemes de gasos no us deixeu impressionar per aquesta llarga llista de propietats i us poseu a menjar-ne de forma compulsiva.

Incrementeu-ne el consum i acostumeu-vos a tenir en compte les propietats terapèutiques dels aliments per fer àpats conscients i adequats a les vostres necessitats, però també recordeu que sempre és millor menjar de tot, de forma moderada.

La col en la cuina

La millor època per consumir la col és entre els mesos de setembre i gener.

Quan la compreu, la col ha de ser ferma, neta i compacta, amb fulles verdes i tendres. No l’agafeu si presenta taques marrons o parts toves. Per conservar-la poseu-la a la nevera en una bossa de plàstic perforada o un envàs de vidre: així aguantarà més d’una setmana. És millor rentar-la abans de consumir-la.

La col es pot:

  • Bullir en poca aigua;
  • Cuinar al vapor;
  • Saltar-la amb una mica d’oli.

La col és una verdura boníssima per afegir un toc de gust a les sopes, en especial la sopa de miso. Ha de tenir una textura lleugerament cruixent, però no ha de ser crua.

El suc cru de la col també és excel·lent per combatre moltes de les afeccions a les què fèiem referència abans.

A la botiga la trobareu fresca o en forma de  pickle fermentat o sauerkrat, que és excel·lent per rejovenir el tracte digestiu, millorar la flora intestinal i per tractar casos problemàtics d’estrenyiment.

Les millors receptes amb col

Deixa't sorprendre amb alguna de les les nostres receptes on la col és un dels ingredients principals.

Adam Martín
Adam Martín

Periodista, escriptor, especialista en nutrició i salut.

  @adammartinsk?lang=es   @adammartinsk?hl=es