D’aspecte és molt similar al llevat de cervesa, contenen el mateix fong (Saccharomyces cerevisiae) i es fan servir amb la mateixa finalitat, però el seu origen és força diferent. El llevat de cervesa és un subproducte del procés d’elaboració de la cervesa i sol tenir un sabor més amargant pels components del llúpol d’aquesta beguda. A més, si no és ecològica també pot contenir sulfits procedents de l’elaboració.

El llevat nutricional, en canvi, s’elabora de forma específica per al consum humà. És un llevat pur, cultivat en la remolatxa sucrera o melassa de canya, inactiu i assecat a baixa temperatura, i per tant no conté altres components com el llúpol o els sulfits, i el sabor sol ser molt més agradable.

Les propietats poden diferir lleugerament per les diferències en el procés d’obtenció. El llevat nutricional s’asseca a temperatures inferiors a 50 ºC i això fa que se’n preservi millor el contingut nutricional.

Propietats nutricionals

És un complement nutricional molt interessant ja que és ric en aminoàcids, minerals, vitamines i fibra.

  • Proteïna vegetal: la meitat del pes d’aquest llevat està format per proteïna, i aporta una quantitat significativa d’aminoàcids essencials. És una font de proteïna fàcil de pair i d’alt valor biològic, i això la fa especialment interesant per a persones vegetarianes i veganes.
  • Minerals: conté magnesi, crom, coure, calci, zinc, ferro i seleni. A més, és un gran enriquidor dels plats, ja que és baix en sodi i aporta molt de sabor.
  • Vitamines: té moltes vitamines del grup B, un complex essencial per al funcionament òptim de l’organisme. Entre altres funcions, les vitamines del grup B intervenen en el metabolisme energètic, ja que ajuden a produir energia a través dels aliments ingerits. També són essencials per mantenir el sistema nerviós en bones condicions, cuidar la salut mental, mantenir cabells, pell i ungles en bon estat, i enfortir el sistema immunològic, entre d’altres.

El llevat nutricional no conté vitamina B12 de forma natural, però podem trobar marques que n’hi afegeixen.

  • Fibra: conté molta fibra, que ajuda a combatre el restrenyiment, a reduir l’absorció de colesterol i actua com a mecanisme de protecció contra malalties del còlon.
  • Altres: conté beta-1,3-glucà, trehalosa, manà i glutatió, que s’associen al funcionament normal del sistema immunològic. El glutatió, a més, també és un element clau per a la desintoxicació hepàtica.

Efectes sobre l'organisme

Gran complement proteic per als atletes

Com que conté moltes proteïnes, pot ser recomanable en esportistes d’alt rendiment, ja que contribueix a millorar la recuperació després de l’exercici. Sobretot seria interessant per a esportistes vegans o vegetarians.

Enforteix el sistema immunològic

Dins la família dels hidrats de carboni, els beta-glucans són un tipus de polisacàrids que es troben en cereals (com la civada), algues, llevats i fongs, i que resulten una gran eina preventiva i terapèutica gràcies als seus múltiples beneficis.

Una de les propietats dels beta-glucans que més destaquen és la capacitat de potenciar i modular la resposta immunitària. Cal no oblidar, tampoc, les propietats antioxidants.

Ajuda a regular el colesterol

Els beta-glucans ajuden disminuir l’absorció de colesterol a l’intestí (tant exogen com endogen) i, per tant, ens ajuden a regular els nivells de colesterol en sang.

A més, algunes vitamines del grup B també ajuden a regular els nivells de colesterol i prevenen l’enduriment de les artèries.

Ajuda a controlar els nivells de sucre en sang

Els beta-glucans també ajuden a amortitzar les oscil·lacions en els nivells de glucosa després dels àpats. És a dir, ajuden a evitar que, després de menjar, tinguem pics elevats de glucosa en sang.

A més, el llevat nutricional també conté crom, un mineral que potencia l’acció de la insulina i, per tant, també ens ajuda a regular els nivells de sucre en sang.

Contraindicacions

El llevat nutricional és un condiment que es fa servir en petites quantitats i no s’han trobat contraindicacions pel que fa al consum.

No obstant això, el llevat nutricional és molt ric en fòsfor i, si se’n consumeix regularment en grans quantitats, és recomanable assegurar-se una bona ingesta d’aliments rics en calci, per evitar que hi hagi un desequilibri entre aquests dos minerals.

La dosi màxima recomanada sol ser de 2-3 cullerades soperes al dia.

Sovint es creu que el llevat nutricional podria estar contraindicat per a persones que han tingut o tenen candidiasi, però aquest llevat és inactiu i, per tant, no afecta el creixement de la Candida; així doncs, les persones amb sensibilitat a aquest tipus de fong en poden prendre de manera segura.

Com es cuina

El llevat nutricional es fa servir com a complement nutricional (per afegir un plus en aminoàcids, vitamines del grup B i minerals) i com a condiment culinari, ja que aporta un sabor deliciós que recorda al parmesà i pot ser un fantàstic substitut del formatge ratllat.

El podem afegir a sopes, estofats i curris; remenats d’ou amb verdures; amanides; batuts; plats elaborats amb verdures o llegums; salses i vinagretes o pasta integral, per exemple.

A més, també resulta molt útil a l’hora de preparar formatges vegans a casa.

Receptes bàsiques

Resum

El llevat nutricional és un condiment que es fa servir per donar sabor als plats, ja que té un gust que recorda al formatge parmesà. A més, també resulta un bon complement nutricional gràcies al seu alt contingut en proteïnes, minerals i vitamines del grup B.

Gina Estapé

Dietista, creadora de myhealthybitesblog.com i graduada en Publicitat i relacions públiques

Gina Estapé

Ara pots demanar cita amb la
Gina Estapé a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic