Quan aneu de vacances sempre teniu la sensació que us heu descuidat alguna cosa? Voleu marxar uns dies però seguir menjant de forma saludable per principis o salut?

bàsics per viatjar

Farem un repàs tant si marxeu en cotxe o caravana, o com si aneu a un càmping, a un apartament o a un hotel i us voleu preparar alguna cosa a l’habitació. Què us podeu emportar per seguir menjant bé? I per si us trobeu malament? Què és el que no us podeu descuidar de cap manera?

Bàsics per menjar i beure

  • Potet d’oli d’oliva extra verge (i sal)
  • Plats, coberts, gots (i fregall i sabó per rentar-ho tot), d’un material que es pugui rentar, reutilitzar i que no sigui de plàstic
  • Ampolles sense BPA
  • Bossetes per embolicar (de cotó o cera d’abelles; no paper l’alumini)

Idees per menjar durant el viatge

  • Entrepà amb pa de qualitat o crep de fajol amb pollastre, ou dur o paté vegetal i cogombre i tomàquet (és recomanable no posar-hi fulla ni alvocat, perquè no solen aguantar bé; ni tampoc sardines o anxoves, perquè fan molta olor)
  • Carmanyola amb saltat de quinoa o pollastre i verdures
  • Carmanyola amb hummus i bastonets de verdura (api, pastanaga, cogombre, pebrot)
  • Carmanyola petita amb cirerols o pèsols tendres
  • Plàtans
  • Fruita seca
  • Boletes energètiques

Idees per picar entre hores

  • Galetes o barretes fetes a casa
  • Xips de verdures fetes al forn (kale, remolatxa, moniato o xirivia)
  • Fruita deshidratada
  • Compotes envasades
  • Fruits secs variats
  • Pipes de gira-sol i carbassa

Menjar per no haver de comprar un cop de vacances (si són destins cars o poc segurs)

  • Gotets d’arròs o quinoa precuinada
  • Pots de llegums cuits
  • Pernil ibèric al buit
  • Pa (estil pa de motlle o un de carbassa que aguanti)
  • Gaspatxo envasat
  • Llet d’ametlles en pols
  • Superaliments: cacau en pols per donar gust i energia, maca en pols per donar energia, cúrcuma com a antiinflamatori… (és bona idea endur-se una barreja de pols depuratives per després d’àpats més festius)
  • Una batedora portàtil de got (si teniu espai)
  • Pasta miso

Intenteu evitar llaunes (per estalviar-vos el possible traspàs de metalls).

cosmètica zero waste

Espècies bàsiques (si aneu de càmping o a un lloc molt car, com Islàndia)

  • Orenga
  • Julivert
  • Farigola
  • All o ceba en pols

Farmaciola/necesser d’olis essencials

  • Barreja per evitar picades i per calmar-les: oli d’ametlles amb àloe, oli essencial de citronella, d’arbre del te, de camamilla i de lavanda
  • Oli essencial d’arbre del te: infeccions a la boca, símptomes d’alguna malaltia infecciosa (constipats)
  • Oli essencial d’eucaliptus llimona: mal de coll, dolor muscular, cops
  • Oli essencial d’espígol: per a picades o ferides

Està desaconsellat ingerir olis essencials sense l’orientació ni la prescripció d’un especialista. Sempre els hem de diluir en un oli vegetal (ametlles, per exemple). La dissolució ha de ser, aproximadament, un 2% d’oli essencial i un 98% d’oli vegetal, menys el d’espígol i el d’arbre del te.

Bossetes d’infusions

  • Barreja digestiva (anís estrellat, fonoll, menta…)
  • Barreja respiratòria per a refredats o al·lèrgies (eucaliptus, fonoll, gingebre, regalèssia…)
  • Te verd o matcha
  • Sàlvia per al mal de regla
  • Infusions de regalèssia en cas de baixades de tensió

Complements

  • Carbonat de magnesi en pols, en cas que costi anar al lavabo quan s’és fora de casa
  • Comprimits d’orenga per combatre gasos per culpa del canvi de dieta o en cas de febre o refredat, per exemple
  • Grup de vitamines B per evitar que ens piquin els mosquits
  • Gingebre en pols per al mal de panxa, marejos o mal el coll
  • Si teniu tendència a tenir mal de coll sovint, emporteu-vos un esprai amb pròpolis
  • Probiòtic, si aneu a un país on sigui més fàcil agafar una gastroenteritis
  • Planta hepàtica, si heu de fer algun àpat més festiu
  • Enzims digestius si us soleu trobar malament quan mengeu fora de casa
  • Melatonina o complex amb barreja de plantes relaxants si us costa gaire agafar el son

Compte amb certs multivitamínics, perquè, per exemple, hi ha llocs on està prohibit portar més vitamina C del que marca la legalitat del país (si porteu un pot d’1 g de vitamina C, per exemple)

Cosmètica

Recomano reutilitzar pots petits i, cada cop que sortiu de viatge, omplir-los amb productes ecològics que tingueu a casa; i així estalviareu moltíssim plàstic i us assegureu què us poseu a la pell i cabells:

  • Xampú sòlid
  • Condicionador
  • Gel de dutxa o sabó sòlid
  • Pasta de dents sòlida
  • Raspall de dents (i fil dental)
  • Desodorant sòlid
  • Crema hidratant
  • Protector solar +50
  • Hidratant corporal

Per a l’avió

  • Crema hidratant o mascareta hidratant
  • Bàlsam labial i col·liri hidratant
  • Coixí per al coll si són més de 3 h
  • Mitjons i/o manta petit, si aneu vestits molt d’estiu

Neus Elcacho

Dietista integrativa i coach nutricional

  @NeusElcacho   @healthy_neuselcacho
Neus Elcacho

Ara pots demanar cita amb la
Neus Elcacho a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic