“El plàtan és sensacional, tan sa i fàcil de pelar, tan bo i ple de vitalitaaaaat”. Recordeu aquesta cançó que ens cantava l’ós Balou? Descobrim què hi ha de cert en aquestes afirmacions sobre la fruita tropical més popular.

Introducció

El plàtan és originari de les zones tropicals de l’Àsia meridional, entre l’Índia i Malàisia. Es calcula que al segle v dC es va estendre el cultiu a les zones tropicals del continent africà, i que a les illes Canàries el van introduir els expedicionaris portuguesos durant el segle xv. Es tracta d’una fruita de gust dolç i perfumat, molt rica en hidrats de carboni, minerals i fibra beneficiosa per a l’intestí. No obstant això, té un efecte molt refrescant sobre l’organisme, per tant és convenient menjar-ne només a l’època més calorosa de l’any, i les persones dèbils i fredoliques, com ara infants i persones grans, no n’haurien d’abusar.

Propietats nutricionals

El plàtan destaca perquè conté molts hidrats de carboni. Té un valor calòric relativament elevat (85,2 Kcal per 100 g) però, tot i això, no podem dir que engreixi. Així, un plàtan de mida mitjana sense pell pesa uns 80 grams, en comparació amb una poma mitjana sense pell ni cor, que en pesa uns 150. Potser us resulta sorprenent, però les quilocalories que ingerim amb aquest plàtan són unes 66, mentre que en el cas de la poma, com que mengem més quantitat de producte, rondarien les 70. Per tant, podem desterrar el mite d’aliment que engreixa.

Els continguts en minerals més destacables d’aquesta fruita són els següents:

  • Potassi: intervé en l’equilibri de l’aigua dins i fora de les cèl·lules. A més, és necessari per transmetre i generar l’impuls nerviós i per a l’activitat muscular normal. Aquest fet el fa especialment interessant per evitar les rampes en les persones esportistes. Com ja vam destacar en aquest article, sembla que, fins i tot, redueix el risc d’ictus o infarts.
  • Magnesi: es relaciona amb el bon funcionament intestinal, nerviós i muscular; intervé en la formació de tot tipus de proteïnes i té una importància vital en la transmissió de l’impuls nerviós. Forma part dels ossos i les dents, i millora la immunitat de l’organisme.
  • Fòsfor: és el segon mineral més abundant del cos –després del calci–; forma compostos d’alta energia útils per a l’activitat dels músculs, nervis i teixits.

Finalment, el plàtan és ric en fructooligosacàrids (FOS), fibra soluble que esdevé un substrat important per al creixement de la flora intestinal beneficiosa (efecte prebiòtic) i amb un efecte protector davant les infeccions.

Efectes sobre l'organisme

Abans que maduri del tot, el plàtan té substàncies d’efecte astringent que són especialment útils per a les persones amb episodis diarreics.

Com que és ric en potassi, és beneficiós per a les persones que tenen hipertensió arterial o afeccions dels vasos sanguinis i el cor.

Tot i això, cal tenir ben present l’efecte refredador de les fruites tropicals. El nostre sistema digestiu està adaptat a la fruita pròpia del clima on vivim, ja que, al llarg de moltes generacions, han evolucionat paral·lelament els enzims necessaris per digerir-la. Si mengem fruita d’altres regions climàtiques, pot ser que l’organisme no s’hi adapti i que se’ns posi malament. Aquest fet és especialment important per a les persones amb signes de fred, o bé a l’època freda de l’any; en aquests casos, val més no consumir-ne.

Canvis vitals

El plàtan és una fruita de naturalesa tèrmica molt refredadora, segons la medicina tradicional xinesa. Quan és madur, lubrica els intestins i els pulmons, i s’utilitza per tractar l’estrenyiment i les úlceres. És especialment indicat per a les persones de condició seca (tos seca, sequedat de boca, etc.).

Cal insistir en el fet que, si volem digerir completament la fruita per aprofitar-ne al màxim els nutrients i evitar que interfereixi en la digestió d’altres aliments, s’ha de menjar fora dels àpats. Per tant, val més no prendre plàtan per postres; així evitarem que fermenti, fet que podria provocar inflor, malestar i, fins i tot, diarrea en les persones sensibles.

El plàtan és una opció excel·lent per al berenar o l’esmorzar dels infants a l’època calorosa, ja que és una bona font de sucres beneficiosos per al cos en contraposició amb la brioixeria, massa habitual, malauradament. Si recordeu la reflexió que es feia en aquest article, les galetes estan substituint la peça de fruita, i el canvi és dolent per a la salut dels infants, ja que, per igualar la quantitat de greix saturat que contenen cinc galetes maria, els nens haurien de menjar 27 plàtans; per igualar la quantitat de sodi de cinc galetes, els petits haurien d’ingerir 85 plàtans”.

Com es cuina

La majoria de fruites, com que són productes de la calor i de la llum del sol, es digereixen bé a temperatura ambient, mai fredes. La cocció, en general, les fa més digestives, però en el cas de les fruites tropicals alguns autors opinen (Colbin, El poder curativo de los alimentos) que pot portar l’energia d’aquestes fruites, ja intensa per si mateixa, fins al límit energètic d’expansió i fer que resultin indigestes. Com sempre, la millor prova és assajar amb nosaltres mateixos i veure si les tolerem millor cuites o crues.

Per evitar que la pell es torni negra massa ràpid, val més conservar-lo fora del frigorífic i deixar que maduri tot sol. Si el volem donar als infants, cal recordar el consell d’aquest article i deixar-lo sempre fora de la nevera fins que es tornin negre.

Cultiu ecològic, proper i de temporada: si mengem plàtans, el millor és que els comprem de les Canàries. El cultiu d’aquesta fruita dóna feina a moltes persones de les illes (es calcula que unes 35.000 persones viuen del seu cultiu), per tant és una responsabilitat donar suport a aquest tipus de producció, que és la més propera a casa nostra.

Receptes bàsiques

Els nostres xefs han preparat unes receptes delicioses amb aquesta fruita:

Bernard Benbassat

Montse Vallory

Resum

El plàtan és una fruita especialment indicada per a l’esmorzar o el berenar de l’època calorosa de l’any, perquè és energètica i perquè conté minerals, com el potassi, beneficiosos per a l’organisme.

Núria Coll
Núria Coll

Directora d'Etselquemenges.cat, Soycomocomo.es, la Consulta nutricional d'Etselquemenges.
Creadora del Cómo Como Festival