L’estiu és l’època de l’any en què fem més trobades socials. Els dies més llargs, el bon clima i més temps lliure fan que sigui el moment perfecte per gaudir d’un sopar o festa amb amics. I és que hi ha alguna cosa especial a fer-ho a l’estiu, a treure-ho tot fora de casa –a la terrassa o al jardí– i gaudir de la brisa de la nit, dels estels i la bona companyia.

El truc és crear un menú espectacular que puguem preparar fins i tot dies abans perquè, així, quan els convidats arribin, puguem atendre’ls. Personalment m’encanta organitzar sopars, reunions i esdeveniments que girin al voltant del menjar, i sincerament gairebé gaudeixo més preparant-ho tot. Dedicar temps durant uns dies per organitzar-ho i preparar el menjar amb amor crea una certa màgia per a la festa. Hi ha una alquímia que passa quan la devoció i la intenció es posen en el menjar.

De tota manera, igualment podem ser amfitrions d’un sopar espectacular sense haver de passar hores i hores preparant o cuinant. Moltes vegades, els sopars mig improvisats són els que més gaudim, ja que tenen el factor sorpresa.

És cert que, amb poc temps, és fàcil recórrer a opcions no gaire saludables, però crear un menú deliciós i saludable és molt més fàcil i senzill del que sembla. Per preparar una vetllada d’estiu saludable amb amics només cal parar atenció a uns punts clau.

El menjar

Prepareu aperitius senzills però deliciosos, com un parell de receptes que es puguin servir amb moltes verdures fresques de temporada, broquetes de fruita, truita, xips, fruits secs i un assortiment de patés, com hummus, guacamole o salses.

Els meus preferits per a un aperitiu saludable són els següents:

  • Un gaspatxo o una sopa ben fresquets són una forma excel·lent de rebre els convidats i refrescar-los quan arriben.
  • Aprofiteu la collita i serviu deliciosa verdura estiuenca en una safata ben bonica. Una barreja de verdures rostides i bastons d’hortalisses fresques donen al plat una mica de textura; penseu en els colors de l’arc de sant Martí i brillareu. Pebrot, carbassó, cogombre, pastanaga, tomàquets o raves poden crear un plat espectacular
  • Dips, dips i més dips: hummus d’alvocat, pesto de remolatxa, tzatziki…
  • Dolços com xocolata negra de qualitat, servits amb orellanes, festucs, ametlles i unes cireres ben dolces. Un bonic assortiment que permet que cada convidat triï el que més li agradi.

Una amanida deliciosa i refrescant és més que benvinguda a l’estiu. Unes tires de carbassó marinat, unes verdures rostides amb boletes de mozzarella, ventresca de tonyina amb tomàquets sucosos o una amanida exquisida de cuscús amb herbes.

Una altra estrella dels sopars d’estiu són els pastissos de verdura, les quiches o –si us hi atreviu– enceneu la barbacoa: cuineu des d’unes delicioses hamburgueses vegetarianes fins a un filet de vedella o unes sardines; tot és benvingut sobre les brases. Sigui el que sigui, penseu en alguna cosa que pugui satisfer tothom per no passar massa temps cuinant.

Per a les postres no hi ha res millor que les refrescants fruites d’estiu. N’hi ha per triar i remenar: síndria, meló, préssecs, albercocs, cireres, nectarines… Prepareu un gran bol de macedònia, unes broquetes o fruita ben tallada i disposada en un plat. Un granissat de llimona o de síndria i menta seria una altra opció estupenda, o un gelat casolà a base de plàtan i mango o plàtan i cacau o coco i matcha. Si esteu pensant en alguna cosa més indulgent, un pastís de coco i llimona, una galette d’ametlles i prunes són opcions excel·lents.

Al curs online “Sopars d’estiu fàcils i sans” trobareu moltes més recomanacions i receptes delicioses!

Gaspatxo de cireres

Les begudes

Aigua amb gas amb unes rodanxes de llima o llimona, et gelat, kombucha, aigua fresca amb làmines de fruita i herbes fresques, per exemple.

Prepareu un mòctel –un còctel sense alcohol– barrejant aigua amb gas i suc de síndria, o suc de pinya i llet de coco per fer una pinya colada sense alcohol.

Si opteu per servir alcohol, no us compliqueu la vida: un vi rosat d’agulla, un vi negre suau o una gran gerra d’aigua amb gas i vi blanc amb unes rodanxes de llimona o taronja.

L’ambient

A més del menjar, la decoració de l’espai és essencial. Les vibracions i l’energia de la nit depenen en gran mesura de l’ambient. La música i la llum han d’encaixar amb el clima o han de fixar el to de la festa, divertit, relaxat, romàntic… Vosaltres trieu.

Regals

Si teniu temps o voleu que els vostres amics us ajudin a ‘recollir’, demaneu-los que portin carmanyoles perquè tornin a casa amb un extra de menjar. A ells els encantarà i vosaltres tardareu menys a recollir i estareu tranquils sabent que han marxat a casa amb snacks saludables.

A mi i a la resta de l’equip d’Etselquemenges ens agradaria que ens expliquéssiu  com organitzeu les festes d’estiu, barbacoes… Segur que teniu moltes consells i històries que podeu compartir amb tots nosaltres.

María Llamas
María Llamas

Coach nutricional i de salut integrativa i xef professional. Llicenciada en ADE, Arts Culinàries i estudiant de dietètica. Divulgadora de cuina i vida saludable.

  @healthyforkful   @healthyforkful