Encara que wakame us pot semblar un nom molt estrany perquè és japonès, la veritat és que aquest tipus d’alga és molt comú a la costa atlàntica, on rep el nom d’Undaria (nom llatí) o fougère des mers (nom francès). Es tracta d’un vegetal del mar que val la pena conèixer perquè és un dels productes de la natura més rics en ferro i calci.

Les algues són els vegetals més antics que existeixen: tenen més de 3.200 milions d’anys d’antiguitat i es van originar al mar quan a terra ferma encara no hi havia vida. L’assimilació dels seus nutrients és excel·lent: minerals, vitamines, aminoàcids essencials i oligoelements, un autèntic còctel hipernutritiu. Com ja vam apuntar a “El repte”, us volem proposar que comenceu a incorporar les algues a poc a poc a l’alimentació diària: tenen unes propietats dietètiques tan valuoses que és una llàstima no beneficiar-se’n.

Propietats nutricionals

En altres articles d’“El rebost” us hem parlat de les propietats de les algues nori i de les agar-agar. Avui ens centrarem en les wakame o Undaria, que baten rècords en contingut en calci, magnesi i ferro.

Les wakame contenen 1.300 mil·ligrams de calci per 100 grams d’alga; perquè us en feu una idea, us direm que això són 11 vegades més que mig got de llet. Amb la gran diferència que l’alga conté un altre mineral en quantitats importants: el magnesi, que és essencial per al bon funcionament de l’hormona calcitonina, que permet que els ossos absorbeixin el calci. En canvi, la llet i els lactis en general, són deficitaris en magnesi, i a banda tenen molts altres problemes associats.

Pel que fa al ferro, la doctora Marta Garcia Bernal ens recorda en aquest article que els vegetarians no han de patir si prenen algues habitualment, ja que en tenen en quantitats molt importants: 100 grams d’alga wakame contenen 25 mil·ligrams de ferro –és a dir, unes 8 vegades més que la carn de bou–, i a més la resta de minerals, que ajuden a assimilar-lo.

Efectes sobre l'organisme

Els efectes beneficiosos de la ingesta moderada d’algues en l’organisme són:

·Promouen la remineralització del cos i de la sang.

·Estimulen el metabolisme, especialment pel iode que contenen, que subministra matèria primera a la glàndula tiroides. Les persones amb desequilibris d’aquesta glàndula haurien de consultar prèviament amb l’especialista.

·Són altament alcalinitzants.

·Faciliten la regulació i l’equilibri dels ronyons i de la circulació sanguínia, però, com que tenen molt de sodi, les persones hipertenses o amb problemes del cor han d’anar amb compte.

·Ajuden a eliminar les purines i l’àcid úric procedent dels aliments proteics com les carns o mariscos.

·Contenen unes substàncies mucilaginoses –l’àcid algínic i els fucans– que ajuden a reduir l’absorció d’elements radioactius i de metalls pesants.

·Hi ha diversos estudis que han permès saber que les algues wakame redueixen el greix intestinal i el colesterol LDL (el dolent).

·Contenen fibra soluble, que té un efecte saciant i actua com a protector gàstric.

Canvis vitals

La medicina tradicional xinesa les classifica dins la categoria d’aliments amb propietats refrescants, aquest fet, juntament amb el sabor salat, li atorga propietats d’estovar les zones endurides del cos. També les considera un autèntic purificador i nodridor de la sang, ja que milloren la qualitat dels cabells i de la pell i també estimulen la regularitat menstrual.

En alguns casos, s’utilitzen com a medicina per tractar inflamacions, nòduls, protuberàncies, el goll –en els casos d’hipotiroïdisme– les glàndules limfàtiques inflamades o la tos seca crònica. Els antics textos xinesos de fa milers d’anys ja diuen que “no hi ha inflamació que no s’alleugereixi amb les algues marines”.

Com es cuina

En primer lloc volem advertir que les algues són un aliment molt concentrat que no s’ha de consumir en grans quantitats. El consum d’uns 10 grams d’algues per dia –una cullerada sopera o dues d’alga seca– ens assegura una ingesta suficient de minerals i d’algunes vitamines.

Una possibilitat per iniciar-se en l’ús d’aquesta alga és incorporar-la a la sopa, prèviament remullada uns minuts. Un cop més, poca quantitat: l’alga deshidratada del paquet sembla poca cosa, però quan s’hidrata pot multiplicar el seu volum per cinc!

L’alga wakame també ajuda a coure més ràpidament el llegum. Si no us agrada el sabor d’alga, poseu-la en remull uns minuts abans d’afegir-la a la cassola.

Cultiu ecològic, proper i de temporada: encara que els productors mundials principals d’aquesta alga són asiàtics, us recomanem que compreu les més properes a casa nostra: les excel·lents algues gallegues, que podeu trobar a les botigues especialitzades en diferents presentacions (seques, conservades al natural, en pols, etc.).

Receptes bàsiques

La nostra xef Montse Vallory és una gran coneixedora de les propietats nutritives i de les diferents opcions culinàries d’aquesta alga i la utilitza habitualment en les seves receptes de manera original i deliciosa:

 

Resum

Les algues wakame o Undaria són un tresor nutritiu –sobretot pel seu contingut en minerals ferro, calci i magnesi– que val la pena incorporar en poques quantitats però de manera habitual a la dieta.

Montse Reus
Montse Reus

Dietista i Ambientòloga

  @montsevolutiva   @montsereusdietista