La taronja és el cítric per excel·lència i la tenim considerada com una fruita molt mediterrània, especialment del País Valencià, que és el gran productor i exportador de taronges a Europa.

En realitat la taronja és originària de la Xina i, des d’allà, es va estendre al Japó i l’Índia. Va arribar a Occident per la Ruta de la Seda. Els àrabs la van introduir a Espanya al segle X i, durant la colonització d’Amèrica, se’n van portar llavors a l’illa d’Haití. A la Xina la consideren un símbol de bona fortuna i al Vietnam és un símbol de fecunditat que es dona als nuvis que s’acaben de casar.

Propietats i beneficis per a la salut de la taronja

Hi ha diferents varietats de taronges. Les més conegudes són la sevillana, Navel o València tardana, la més consumida arreu del món.

Les principals propietats de la taronja

La taronja conté poques calories: 88 Kcal per 100 g. És bàsicament aigua. És una furuita molt rica en vitamines i minerals.

Podem destacar les quantitats de les siguents vitamines:

  • Vitamina C

La taronja conté 50 mg de vitamina C per cada 100 g. En una taronja de mida mitjana d’uns 130 g, hi ha la quantitat de vitamina C recomanada al dia, que oscil·la entre 60 i 70 mg/dia. És una vitamina hidrosoluble que s’elimina amb l’orina i cal prendre’n cada dia perquè no s’emmagatzema a l’organisme.

La vitamina C intervé en la formació de col·lagen, ossos, dents i glòbuls vermells. És antioxidant i regenera la vitamina E.

  • Vitamines del grup B

La taronja conté especialment tiamina i folats.

Les vitamines del grup B s’emmagatzemen en poca quantitat i també n’hem de consumir a diari. Cal prendre’n més en cas d’estrès o de practicar exercici físic intens.

La vitamina B9 o àcid fòlic, que en els aliments es troba en forma de folats, intervé en la síntesi d’ADN i participa en la maduració de glòbuls vermells. Durant l’embaràs, cal assegurar 400 mcg al dia per evitar que el nadó tingui malalties congènites, com l’espina bífida.

  • Vitamina A

Molt important per a la visió, pell, mucoses i creixement dels ossos. També contribueix al bon funcionament del sistema immunològic. És un gran antioxidant gràcies als carotens.

També podem destacar el contingut en altres micronutrients i fibra de la taronja:

  • Minerals: conté quantitats considerables de potassi, magnesi i calci.
    • El potassi és necessari per a la transmissió i generació de l’impuls nerviós i un dèficit provoca rampes.
    • El magnesi i el calci estan implicats en una bona salut òssia.
  • La Fibra en la taronja es concentra especialment a les parts blanques.
  • Els principals àcids orgànics que conté una taronja són el màlic o el cítric, que tenen una acció desinfectant. El cítric és molt abundant i potencia l’acció de la vitamina C.
  • Els flavonoides més coneguts que conté una taronja són hesperidina, neohesperidina, naringina, narirutina, tangeretina i nobiletina. Els flavonoides són pigments naturals que es troben en fruites i verdures amb colors intensos amb funció antioxidant, és a dir, protegeixen les cèl·lules de l’envelliment.

Els 4 principals beneficis per a la salut de la taronja

  • 1. Millora l'abosrció de ferro

La vitamina C de la taronja ajuda a absorbir el ferro de la dieta. És interessant que, quan consumim aliments rics en ferro, especialment els d’origen vegetal, també prenguem algun aliment ric en vitamina C per millorar-ne l’absorció.

  • 2. Millora els simptomes dels refredats

Encara es creu que la vitamina C prevé els refredats, però ja fa anys que se sap que no té una acció preventiva, però sí que contribueix a millorar els símptomes tant del refredat com d’altres infeccions (orina, orella o grip, per exemple). Podem obtenir dosis altes amb complementació d’1 g al dia, millor repartit en dues càpsules de 500 mg.

  • 3. Millora la circulació

Gràcies a l’efecte de l’hesperidina, un flavonoide amb propietats protectores dels capil·lars, varius i hemorroides.

  • 4. Prevé malalties cardiovasculars

gràcies a la vitamina C, disminueix la síntesi del colesterol i l’oxidació del colesterol “dolent” (LDL).

Recepta de batut de remolatxa taronja i aranja per Elka Mocker

Batut de remolatxa i taronja per Elka Mocker

Canvis vitals de la taronja segons a medicina tradicional xinesa

La taronja té naturalesa freda i convé no abusar-ne, perquè pot refredar l’organisme. És útil per regenerar fluids en persones amb símptomes de calor, que perden líquids amb facilitat i se senten seques; ja sigui perquè tenen un desequilibri intern, facin molt d’esport o estiguin exposades a climes molt calorosos. També va bé en processos patològics que cursen amb calor, com la febre alta.

Si tenim acidesa estomacal, hèrnia de hiat o úlcera, n’hem de consumir amb mesura. En canvi, les persones amb hipoclorhídria obtindran beneficis si comencen l’àpat amb una taronja, ja que generaran més sucs gàstrics.

La taronja, com la resta del cítrics, té força histamina i les persones que tenen dèficit de DAO no n’haurien de prendre, perquè els pot provocar migranya.

La pell de la taronja té propietats estimulants que promouen una bona digestió.

La taronja a la cuina

La millor manera de prendre la taronja és sencera, ja que així n’aprofitem la fibra, a banda de les vitamines i minerals. La podem menjar tal qual o afegir-la en amanides per donar-los un toc fresc i àcid.

  • La taronja pot ser part d’un plat principal, com el conegut ànec amb taronja, un clàssic de la gastronomia francesa. És una recepta molt senzilla que fa servir el suc i part de la pell d’aquest cítric per fer una salsa que acompanya molt bé el gust de la carn.
  • La taronja també és un gran recurs per a postres i combina molt bé amb espècies, com la canyella, el cardamom o el gingebre. A més, es pot combinar amb xocolata negra o garrofer. La ratlladura de taronja pot substituir la de llimona.

Propietats i beneficis per a la salut de la taronja

Cuatre receptes per a gaudir de les taronjes amb salut

En batut, amanida o postres, aquí teniu quatre receptes per gaudir de les taronges amb salut:

Tot el que no has d'oblidar de les taronjes

La taronja destaca en vitamina C, folats i flavonoides.

És útil per combatre infeccions i millorar la circulació sanguínia.

Lluca Rullan
Lluca Rullan

Periodista i dietista integrativa

  @llucarullan   @llucarullan