Tibits Food Buffet.

Vista de l’interior del Tibits amb la taula dels menús diaris

No és gens fàcil menjar bé fent el turista. No saber per on ens movem, els desequilibris de no ser a casa, aliments poc comuns que no acabem de pair bé, presses, al·lèrgies, prejudicis i… Londres, que, precisament, no és el paradigma de la cuina de prestigi internacional.

És cert que la gastronomia britànica potser no és una potència mundial com l’espanyola, la francesa, la italiana o la catalana –si m’ho permet, el lector–, però és injust negar la seva identitat feta d’una cultura pròpia –fish and chips, meat pies, Sunday roasts…- i de la influència d’altres nacionalitats que hi ha al país. En un tres i no res, salten del falàfel, ramen, cuscús fins a un pollastre tikka masala en qüestió de iardes.

Per sort, els vegetarians també tenen el seu lloc a Londres. És habitual trobar mercats orgànics en plena ciutat amb el producte local com a estrella –Borough Market, Covent Garden, Brixton, Broadway Market o Chapel Market, entre molts altres-, mercats ambulants en mil racons i establiments especialitzats com Planet Organic.

Spinach Feta Lasagne - Tibits Food.

Lassanya d’espinacs i formatge feta

Les alternatives en llocs fixos també són molt a prop. És el cas de Tibits, un restaurant vegetarià d’estil fast food. És en un carrer de vianants que toca a Regent Street, una de les artèries comercials de Londres. És fàcil deixar-se caure per la zona per comprar o fer un passeig per Piccadilly Circus o Oxford Street.

La història de Tibits, que té set establiments a Suïssa i un de sol fora del país alpí, precisament a Londres, és curiosa. Tot va començar gràcies a la inquietud de tres germans que es van animar a crear un espai vegetarià per fer menjar ràpid. Cap tenia un perfil en restauració, i per això es van deixar aconsellar per la família Hiltl, que dóna nom al primer vegetarià segons acredita el llibre Guiness dels rècords.

Aquí, el concepte “menjar ràpid” no posa en dubte la qualitat del gènere. Els productes es cuinen al moment i tenen una procedència local molt marcada. Podem triar entre endur-nos el menjar o quedar-nos al local. “El millor de Tibits és que pots menjar alguna cosa ràpida d’acord amb les teves necessitats sense sentir-te fora de lloc; o en companyia i desinhibir-te amb vi i còctels”, tal com declara Kaye Holland, una de les relacions públiques del local.

Tibits - Food.

Amanida de llenties amb tomàquet

El funcionament és molt simple. Una taula enorme acumula totes les ofertes del bufet, ja siguin fredes o calentes: amanides, brots, tofu, seitan, vegetals, verdures, hummus, tempeh, quinoa, pasta integral, llegums i un llarg assortiment de postres en forma de pastissos i fruites.

El client s’omple el plat al gust i una bàscula dicta la sentència del preu. Un plat carregat generosament sol costar unes deu lliures. Es pot repetir complint el protocol de passar per caixa. És més que aconsellable tastar també un dels sucs acabats de fer. Totes les taules en tenen un de diferent, encara que també hi ha opcions de vins i pintes de cervesa locals.

El mànager del local, Edmund Farrow, recomana, com a “bestsellers” -diu-, l’amanida de llegums secs, la llimonada de gingebre o el suc de tuttifrutti, que s’esprem diverses vegades al dia”.

Quan li pregunten sobre l’origen del producte, Farrow comenta “que l’oferta és sempre de temporada, de manera que no es troben espàrrecs a l’hivern, per exemple”. Quant a productes específics, el tofu ve d’una empresa petita de Londres, la cervesa és orgànica i anglesa, i els vegetals i fruites són de Covent Garden Market (Londres).

tibits_risotto_leek_whitewine_v-6[1]

Risotto de porros

“Clientela compromesa”

Quant a la clientela, la majoria és gent jove i alguns turistes que arriben amb la guia a la mà. Generalment, Tibits es caracteritza per “un públic lleial com joves treballadors de la zona compromesos amb la filosofia de pagar pel que menges. A més, també s’atreu un públic vegetarià, vegà i conscienciat amb el menjar sa que busca un lloc amb estil al centre de Londres”, afegeix la relacions públiques del local.

D’altra banda, el mànager de Tibits inclou en aquest grup “els turistes suïssos que ja coneixen la marca al seu país. A més, atraiem un públic internacional que passeja per la zona de Regent Street i gent d’Amèrica Llatina, que està més acostumada a la filosofia de pagar pel pes del plat”.

Finalment, també hi ha un perfil de client que consumeix carn, però que també gaudeix anant a Tibits algun cop per setmana per cuidar la seva salut personal i la del planeta. En aquest sentit, Tibits ha decidit crear un menú vegà per a cada dijous de la setmana.

tibits_savoy_chard_lasagne_v-5

Lassanya de bledes de Saboya (França)

Carlos Betriu
Carlos Betriu

Periodista freelance a Londres.
twitter.com/nikotchan